Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_27183} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Idéen er jo god, men personlig mener jeg fuglene hadde blitt ''bedre'' om de hadde vært over det lyse feltet i bildet. Mer konvensjonelt kanskje, men fortsatt virkningsfullt. Nå faller det hele for mye sammen pga manglende tonalitetsforskjeller, muligens grunnet skanneren din (?)
Roy S.
Må si meg enig med BR her.
Fuglene over det lyse feltet ville balansert bildet bedre
Marcelo V.
Bruk klipp og lim Hege!
;0)
Marcelo
Marius J.
Enig med BR, fuglene forsvinner lett så her er det bare å jobbe videre :-)
Vemund L.
Også enig med BR, men vill også påpeke at jeg likte ideen. Tror også at mere luft på venstre side, kunne tilført kompet litt ro.
Vemund
Thorfinn B.
selvsagt enig med de andre, men severdig komp og idè.
Selv om fugla forsvinner litt mye med den mørke bakgrunnen, så bor det mye bra i dette bildet og ikke minst fotografens evne til å se.
Knut H.
Det er mesterlig, 3 fugler nesten på linje mot det mørke og en mot hvitt- helt fantastiskt! Nydelig komposisjon, enkelt og elegant. Hverken ''klipp eller lim'' -behold det slik det er. Skulle jeg pirke litt, måtte det være at du økte kontrasten i bildet en tanke.
Avsluttet .
Flott med tre fugler på en linje, bare så synd at de er så mørke.
Avsluttet .
pent
-anders-
Carsten A.
Det er noe her - men jeg må ta bildet inn i PS for å se det noenlunde skikkelig. Selv om tonaliteten desverre ikke får fram poenget så bra, burde det være mulig å trekke opp tonene i den mørke sjøen (med kurveverktøyet) slik at de tre fuglene trer vesentlig bedre fram. Flatbedscanneren får ta sin del av skylden, det er gjerne i de mørke partiene slike scannere lettest svikter.
MVH CA
Hege Helen R.
Dere har rett i en ting, jeg har ikke all verden av en scanner... Det er synd at det koster så mye for å få en skikkelig scanner.
Når det gjelder at fuglene skulle vært på det hvite så er vel det en smakssak kanskje, det var nettopp det at de tre var på det mørke og den ene på det hvite jeg falt for.
Har prøvd meg frem litt for å lette bildet i den mørke delen uten hell, det som skjer når jeg gjør det er at det lyse blir for lyst, så om det er noen som kan forklare med hvordan jeg kan få til det, så blir jeg veldig glad :-D
Takk for tilbakemeldinger og for at dere giddder å engasjere dere og gir meg konstruktiv kritikk!!
CA: jeg er spent på hva du får til :-)
Carsten A.
Om du ikke har PS, kan du ved leilighet få en PS 5.0 LE av meg, har noe til overs.
Det jeg ville gjort her, er å velge det lyse vannet med ''Magic Wand''/''Tryllestaven'', sette en passende ''Feather'', og så legge dette på en egen layer med Layer->New->Layer via copy. Deretter bruker du levels eller kurveverktøyet til å løfte tonene i den mørke sjøen. Når den lyse del av sjøen ligger på egen layer, påvirkes den ikke av din triksing med levels eller kurveverktøyet. Du bør gjøre forsøk på en kopi, kanskje mer enn én gang! Problemer med overganger er å ta en passende(?) feather, og så prøve seg fram - altså ofte mer enn én gang! Lykke til!
MVH CA
Hege Helen R.
Hei Carsten
Takk for tilbud om PS men det har jeg det er bare så innmari mye å lære. Tryllestaven har jeg ikke prøvd før så jeg setter pris på forklaring og hint om bruk av den. Jeg skal følge dine råd og ikke bare prøve en gang men mange.
Takk skal du ha :-)
Hilsen Hege
John G.
Bra dette også, selv om det mangler litt.
De lyseste partiene i sjøen er vel helt utbrent, så da vil jeg tro det er vanskelig å redde disse partiene i det hele tatt???
Jeg synes det ser ut som om at du har prøvd å mørkne det lyseste feltet i det ene lyse partiet, og at det har gitt en nesten lilla flekk i det lyse???
John
Hege Helen R.
Hei John
Takk for kommentar :-)
Har ikke forsøkt på dette bildet å mørkne det lyse. Men etter råd fra CA har jeg jobbet med det i PS i etterkant.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Fuglene over det lyse feltet ville balansert bildet bedre
;0)
Marcelo
Vemund
Selv om fugla forsvinner litt mye med den mørke bakgrunnen, så bor det mye bra i dette bildet og ikke minst fotografens evne til å se.
-anders-
MVH CA
Når det gjelder at fuglene skulle vært på det hvite så er vel det en smakssak kanskje, det var nettopp det at de tre var på det mørke og den ene på det hvite jeg falt for.
Har prøvd meg frem litt for å lette bildet i den mørke delen uten hell, det som skjer når jeg gjør det er at det lyse blir for lyst, så om det er noen som kan forklare med hvordan jeg kan få til det, så blir jeg veldig glad :-D
Takk for tilbakemeldinger og for at dere giddder å engasjere dere og gir meg konstruktiv kritikk!!
CA: jeg er spent på hva du får til :-)
Det jeg ville gjort her, er å velge det lyse vannet med ''Magic Wand''/''Tryllestaven'', sette en passende ''Feather'', og så legge dette på en egen layer med Layer->New->Layer via copy. Deretter bruker du levels eller kurveverktøyet til å løfte tonene i den mørke sjøen. Når den lyse del av sjøen ligger på egen layer, påvirkes den ikke av din triksing med levels eller kurveverktøyet. Du bør gjøre forsøk på en kopi, kanskje mer enn én gang! Problemer med overganger er å ta en passende(?) feather, og så prøve seg fram - altså ofte mer enn én gang! Lykke til!
MVH CA
Takk for tilbud om PS men det har jeg det er bare så innmari mye å lære. Tryllestaven har jeg ikke prøvd før så jeg setter pris på forklaring og hint om bruk av den. Jeg skal følge dine råd og ikke bare prøve en gang men mange.
Takk skal du ha :-)
Hilsen Hege
De lyseste partiene i sjøen er vel helt utbrent, så da vil jeg tro det er vanskelig å redde disse partiene i det hele tatt???
Jeg synes det ser ut som om at du har prøvd å mørkne det lyseste feltet i det ene lyse partiet, og at det har gitt en nesten lilla flekk i det lyse???
John
Takk for kommentar :-)
Har ikke forsøkt på dette bildet å mørkne det lyse. Men etter råd fra CA har jeg jobbet med det i PS i etterkant.